Music Against Drugs

31. maj 2017

Skagen Festival bakker igen i år op omkring kampagnen 
Against Drugs.

Vi vil herigennem understrege Skagen Festivals holdning mod stoffer – stoffer hører ikke sammen med musik og socialt samvær.
Vi vil have mere fest og mindre druk.

Hjerne-eksperiment viser hvordan man kan blive høj af musik

Hvad sker der i vores hjerne, når vi hører musik? Det eksplosive liveband Dúné og en fan blev inviteret til at være med i et helt særligt eksperiment som et led i dette års Music Against Drugs-kampagne. Her undersøges det, hvordan hjernen bliver påvirket af musikken.

For første gang nogensinde blev det hele gjort live. Det er der nu kommet en film ud af, som skal vise unge, hvordan musikken kan være en rus i sig selv. Filmen lanceres 23. maj.

Se film: https://youtu.be/SQ3-Fhi5jOs
Download film:  https://we.tl/S4HR6BNV4n
Fakta-site: http://www.againstdrugs.dk

Mattias Kolstrup, Dúné:
’Musik har en evne til at sætte mennesker i en særlig tilstand – det er dér, man kan føle sig allermest høj. Eksperimentet er virkelig et indblik i, hvordan den menneskelige hjerne bliver påvirket af musik. Det var fantastisk at se, hvordan en fan helt videnskabeligt blev påvirket af musikken.’

Eksperimentet
Dúné gik for nyligt på scenen på spillestedet Train i Aarhus vel vidende, at hele Danmark kommer til at få et indblik i, hvordan deres musik påvirker den menneskelige hjerne. Til koncerten fik Amalie (Dúné-fan) påmonteret en hjernescanner (EEG-scanner), som registrerer dele af hjernens elektriske aktivitet.

Mens eksperimentet udspillede sig, fulgte hjerneforsker Troels W. Kjær aktivitetsniveauet i Amalie’s hjerne på en skærm. Hele eksperimentet blev optaget, og resultatet er årets kampagnefilm for Music Against Drugs.

Troels W. Kjær:
’Når vi hører en god melodi, så oplever vi en form for lykkefølelse, som skyldes frigivelse af dopamin. Når jeg sidder og kigger på optagelserne, må jeg konkludere, at denne forsøgsperson helt klart er under påvirkning af musik.’   

Baggrund
Music Against Drugs er en holdningskampagne drevet af Sundhedsstyrelsen, Dansk Live og Roskilde Festival. Formålet er at forebygge unges eksperimenter med rusmidler på

festivaler og spillesteder. Målgruppen er unge i aldersgruppen 16-24 år – særligt dem med interesse for musik, der tager på festival eller til koncerter på spillesteder.

Årets kampagne tager afsæt i, at musikken gør noget ved os. Den bevæger os og skaber følelser. Budskabet i årets kampagne er meget simpelt, at musikkens påvirkning af hjernen er tilstrækkelig i sig selv:

Under the Influence of Music
Lad musikken være din rus – og få det hele med

Kampagnen har i år deltagelse af mere end 60 spillesteder og festivaler landet over – og kører henover sommeren og efteråret.  

  


Back to Top ↑

      

Mediepartner og hovedsponsor:                                                                              Hovedsponsorer: