Åbningstalen 2017

01. jul 2017

Åbningstale v. Niels Bay Christensen

Kære gæster, kære musikere, kære Skagboer, kære festival
Velkommen til den 47. tyvende udgave af Skagen Festivalen.            

Jeg har efterhånden lært, at man ikke besøger en seværdighed, en event, en restaurant eller shopper online uden lige at tjekke produktet ud på trustpilot og de sociale medier. Så det har jeg gjort! Jeg har været på opdagelse på Skagen Festivalens facebookside og har tjekket anmeldelser ud. Og jeg kan kun sige, at forventningens glæde ikke blev mindre af dette. Jeg læste blandt andet en anmeldelse, hvor en norsk gæst skriver: ”Fantastisk festival – særligt for oss som har vokst "gjennom" håret, men desto hyggeligere...”. Om det er derfor, at jeg føler mig særlig godt tilpas netop nu, ved jeg ikke. Men tilpas, det er jeg.

Som musik-entusiast. Som borger. Som erhvervsmand. Som festivalgæst er jeg ikke bare beæret men også meget stolt over at stå her i dag og byde velkommen til Skagen Festivalen. Det er jeg af flere grunde.

Jeg har altid følt, at tyngdekraften ikke rigtig holder én nede, når man er til Skagen Festivalen. Alle lader sig svæve med. Med stemningen. Med musikken og med lyset i Skagen. Jeg tror, at det skyldes det særkende, at Skagen Festival ikke lukker sig inde bag et hegn som de fleste andre festivaler. Med fem scener placeret rundt omkring i byen og med havnen som et naturligt omdrejningspunkt for festivalen er gæsterne inviteret til en stor åben fest, hvor stemningen og økonomien er sat fri i hele byen til glæde for både gæster og det lokale erhvervsliv.

På Facebook beskriver en gæst festivalen med ordene: Ubeskrivelig blanding af skøn musik, totalt kaos og dejlige mennesker. Jeg hæftede mig ved ordet kaos i beskrivelsen. For det er måske lige netop det, det er. Kaos når det er bedst! Kaos forstået som en bevægelse, der udvikler sig så uforudsigeligt, at den forekommer tilfældig – og giver en vidunderlig oplevelse af frihed. Men intet er i virkeligheden tilfældigt. Et stærkt hold af frivillige arbejder hårdt i kulissen og giver os følelsen af frihed, så vi kan trække vejret helt ned i maven, synge og skåle – og bare nyde!

Det leder mig over til min anden – og måske vigtigste grund til, at jeg er glad for at byde velkommen her i dag. Jeg er som erhvervsdirektør dybt fascineret af, at man kan drive en så stor begivenhed og så solid en forretning baseret på frivillige kræfter. Jeg taler selvfølgelig om festivalens koordinationsudvalg med Lis i spidsen.

De lever det stille anonyme liv i kulissen før, under og efter festivalen. 365 dage om året arbejder de for at få festivalen til at spille. De får ingen løn. De får ingen applaus. De får ingen spotlys. De må være småtossede!

Eller også er de geniale. For de driver én af de største virksomheder i oplevelsesøkonomien i Frederikshavn Kommune. Festivalen sælger omkring 8.000 - 10.000 billetter – og op imod 30.000 gæster besøger Skagen i festivalugen. Lad os forestille os, at hver gæst bruger 2.000 kr. i løbet af festivalen. Det giver en omsætning på 60 mio. – svarende til 50 fuldtidsjob! Set med erhvervsøkonomiske briller kan vi kun bøje os i støvet. Det er godt gået. Tænk at drive så stor en forretning på frivillig basis – helt uden løn. Det kan vi som arbejdsgivere godt tænke lidt over. Ikke over at vores medarbejdere skal arbejde gratis – men over, hvad der egentlig driver værket for vores kolleger.

På strækningen mellem Frederikshavn og Skagen ses altid mange løbere. Det er der som sådan ikke noget odiøst i. De ses jo efterhånden overalt. I alle aldre og størrelser. På alle tidspunkter af døgnet og på enhver sti og vej i det ganske land. Jeg løber også selv. Hvorfor? Fordi jeg kan løbe, når jeg har lyst og på egne præmisser. Uden formel organisering og forpligtelser over for andre. Når jeg så kommer herop til festivalen, så oplever jeg på tætteste hold det diametralt modsatte. Det forpligtende fællesskab. Koordinationsudvalget tager ansvaret for intet mindre end 620 frivillige – en betragtelig medarbejderstab set med virksomhedsøjne. Det fællesskab søger ikke personlig hædring eller fejring. Men gennem glæden ved fællesskabet skabes derimod noget, der er større end dem selv. De skaber derimod noget, som er større end dem selv. Et fællesskab der rækker langt ud i byens erhvervsliv. For virksomhederne har forstået betydningen af at løfte i fællesskabet. Det gør de ved at aflevere en del af overskuddet fra den forretning, de driver som følge af festivalen tilbage til fællesskabet i form af sponsorater. 1 mio. kr. bliver det til. Det her kan kun lade sig gøre i Skagen, fordi I forstår værdien af hinandens gensidige indsats. Det er lige præcis det, der gør mig stolt af at være erhvervsdirektør. I har min aller største respekt. Festivalen og erhvervet.

Vi klapper normalt kun af musikerne men skal vi ikke lige give Koordinationsudvalget og de frivillige en hånd, der er et fællesskab værdigt.

Da Morten Kock holdt åbningstale i 2014 havde han sit instrument med og gav et nummer. Det havde jeg også overvejet at gøre. Men så tænkte jeg i billeder. Jeg spiller nemlig på trommer – og det billede, der dukkede op var ham trommeslageren fra The Muppet Show. Det vil jeg forskåne jer for – og lade andre om musikken.

Nu er vi her. Festivalstilen er valgt. Rammerne er sat. Mad og drikkevarer er på bakken. Knap 50 kunstnere tripper energisk i kulissen. Vi er med andre ord klar til at åbne den folkefest, som Skagen Festivalen i virkeligheden er.

Men der er én, jeg endnu ikke har nævnt. Det er dig! Gæsten!! It’s good to see you. Det er trods alt gæsten, der i sidste ende afgør om en fest bliver god eller dårlig. Så lad os gøre vores til, at vi får fire mindeværdige, festlige, sjove og hyggelige dage, hvor vi hylder musikken og fællesskabet.  Med en afsluttende kommentar fra anmeldelserne på Facebook:  ”Prøv det, hvis du ikke har prøvet det før. Der er bare gang i den, her i Skagen” vil jeg ønske jer kære festivalgæster en helt fantastisk Skagen Festival 2017.

Sæt festen i gang!


Back to Top ↑

      

Mediepartner og hovedsponsor:                                                                              Hovedsponsorer: